Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi wowa113 z miasteczka Bytom. Mam przejechane 28415.33 kilometrów w tym 6126.94 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 18.62 km/h i się wcale nie chwalę.
Więcej o mnie.

baton rowerowy bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy wowa113.bikestats.pl

Archiwum bloga

Flag Counter by Stats4U Show Stats for this Counter
  • DST 47.40km
  • Teren 25.00km
  • Czas 02:22
  • VAVG 20.03km/h
  • VMAX 36.00km/h
  • HRmax 171 ( 97%)
  • HRavg 107 ( 60%)
  • Kalorie 1294kcal
  • Podjazdy 303m
  • Sprzęt Giant Boulder
  • Aktywność Jazda na rowerze

Hangar Junkersa

Niedziela, 11 czerwca 2023 · dodano: 17.06.2023 | Komentarze 5

Głównie terenowo z odwiedzinami ciekawego obiektu.
Hala systemu Junkersa
Hala systemu Junkersa © wowa113
czyli zabytek na dziś ... ze strony Ziemięcice.pl
"Ziemięcicki magazyn paszowy, czyli sensacyjne odkrycie z dziedziny historii architektury. Jest to hala o modułowej konstrukcji z lameli stalowych systemu Hugo Junkersa. Hugo Junkers (1859-1935) był niemieckim inżynierem i wynalazcą, twórcą licznych patentów używanych m.in. w silnikach spalinowych i samolotach oraz profesorem termodynamiki na politechnice w Aachen. W 1895 r. założył przedsiębiorstwo Junkers & Co. Warmwasser-Apparatefabrik zajmujące się produkcją pieców gazowych i urządzeń grzewczych. W 1913 r. w Magdeburgu uruchomił fabrykę produkującą silniki lotnicze. Z chwilą wybuchu I wojny światowej zaangażował się w budowę samolotów dla wojska. Po wojnie zajął się projektowaniem i produkcją samolotów cywilnych, a także w 1921 r. założył linie lotnicze Junkers-Luftverkehr-AG. Między innymi samoloty Junkersa operowały z lotniska w Gliwicach. Przedsiębiorstwo te zostało znacjonalizowane w 1926 r. przez rząd niemiecki i połączone z Deutsche Aero Lloyd w funkcjonującą do dziś Lufthansę. W 1933 r. Junkers został odsunięty przez nazistów od zarządzania swoim przedsiębiorstwem. Osiadł w okolicach Monachium, gdzie zmarł 3 lutego 1935 r.
W latach 20-tych XX wieku Hugo Junkers opracował innowacyjną konstrukcję hali z lameli stalowych, z przeznaczeniem na hangary dla samolotów. Konstrukcja nośna hali została oparta na pomyśle Friedricha Zollingera (1880-1945), który budował łukowe dachy o znacznych rozpiętościach z lameli drewnianych. Junkers zamienił elementy drewniane na specjalne zimnogięte profile stalowe.
Ziemięcicka hala powstała około 1930 roku. Jej nośna konstrukcja lamelowa jest pokryta prostokątnymi panelami z betonu komórkowego, uszczelnionymi powłoką bitumiczną. Ściany szczytowe są wymurowane z cegły klinkierowej. Hala posiada także 4 żelbetowe portale po 2 na każdym z boków, w których oryginalnie urządzono bramy wejściowe, a w późniejszych latach dobudowano do dwóch z nich przybudówki z zapleczem socjalnym i biurami. Hala ma wymiary około 20x70 metrów i nie jest używana od kilkunastu lat. Jej stan ulega postępującej dewastacji.
Inwestorem budynku hali była gliwicka firma Gräflich Schaffgotsch’sche Werke AG, założona przez jedyną spadkobierczynię i przybraną córkę Karola Goduli, Joannę Schaffgotsch, czyli „Śląskiego Kopciuszka”. Jeden z udziałowców tej firmy, wnuk Joanny, Friedrich Leopold Graf zu Stolberg-Stolberg był właścicielem ziemięcickiego majątku. Mieszkał w pałacu w Kamieńcu.
W latach dwudziestych planowano budowę międzynarodowego, pasażerskiego portu lotniczego w Świętoszowicach, który miał obsługiwać miasta: Bytom, Gliwice i Zabrze. Być może nasza hala miała być wizytówką i reklamą hangarów Junkersa? Niestety wielki kryzys gospodarczy początku lat trzydziestych pokrzyżował te plany i ze zbudowania wielkiego lotniska w Świętoszowicach nic nie wyszło. Ciekawe, czy Hugo Junkers odwiedził kiedyś Ziemięcice, przy okazji budowy swojej hali?
Wszystkich hal systemu Hugo Junkersa na terenie obecnych Niemiec zostało tylko kilka sztuk. Są one wpisane do rejestru zabytków, jako obiekty innowacyjne, mające olbrzymią wartość architektoniczną i historyczną. Jedna z takich hal znajduje się również w brytyjskim Liverpoolu. W 2006 roku została odrestaurowana i zaadaptowana na biurowiec „Skyways House”. Ziemięcicka hala jest wpisana do gminnej ewidencji zabytków... (...). (pk)
Źródło: Joram Tutsch, Andreas Hipper, Eike Schling, Rainer Barthel „Modulare Stahllamellenhallen von Hugo Junkers“. Bautechnik 94 (2017).
Udało się wejść do środka
Hala systemu Junkersa
Hala systemu Junkersa z 1930r. © wowa113

Ciekawa rzecz, niestety fotek niewiele, momentalnie pojawili się panowie dwaj z "prośbą" o opuszczenie prywatnego terenu. Więc opuściłem z małą uwagą, zgodną zresztą z prawdą, że od strony którą wjeżdżałem żadnych tabliczek nie było.
Pozostałe obiekty folwarku chociaż starsze, jakby w lepszym stanie
Spichlerz XVIIIw.
Spichlerz XVIIIw. © wowa113

Stara stodoła.  Po remoncie, jakaś knajpa, słyszałem, miała być ale nie wygląda.
Wstąpiłem na dwór Jednota,nawet nie bardzo jest na co patrzeć. Ot,  zarośnięta ruina. I jakoś tak wyszło, że na tereny pokolejowe.


Gdzieś tam
Gdzieś tam © wowa113


Dygresja florystyczna
Dygresja florystyczna © wowa113
Jest i mak

i  wiadukty po których już nic nie jeździ.


Zielono mi w Czekanowie
Zielono mi w Czekanowie © wowa113
Ale niewesoło :(. Kapeć złapany, na szczęście dętka w zapasie. Powrót już asfaltami coby nie kusić losu, bo łatek brak.




Komentarze
wowa113
| 23:02 niedziela, 18 czerwca 2023 | linkuj Marecki, ciekawość przeważyła i fajnie to wygląda. A panowie na spokojnie, przynajmniej ze mną, bo ja też na spokojnie i bez jakiejś bezsensownej dyskusji.
wowa113
| 22:57 niedziela, 18 czerwca 2023 | linkuj Iza, ja nawet fotki nie zrobiłem chociaż tyle razy tamtędy przejeżdżałem więc w końcu postanowiłem wstąpić i zobaczyć co to za cudo. Tory linii z Kotlarni są jeszcze do Czekanowa, ale jest droga wzdłuż torów. Powrót od Przezchlebia po dawnej linii Bytom-Wrocław ale tylko do szosy na Szałszę, jest ok tylko czasami trochę grubszego tłuczna. Dalej już drogami obok torowiska. Tu masz linka do traseo chociaż nie wiem czy się wyświetli https://www.traseo.pl/trasa/hangar-junkersa
Marecki
| 13:32 niedziela, 18 czerwca 2023 | linkuj Niezła budowla ten hangar. Fajnie że choć na chwilkę zajrzałeś. Oczywiście trzeba panów z ochrony zrozumieć, zwłaszcza jeśli byli w miarę grzeczni. Spichlerz mi się także podoba..
szczypiorizka
| 21:06 sobota, 17 czerwca 2023 | linkuj A propo dawnych torów, jechałeś tą starą trasą co pociąg jechał z Kotlarni? Jest tam dość przejezdnie czy smyrają cię chaszcze po nogach ?
szczypiorizka
| 21:05 sobota, 17 czerwca 2023 | linkuj Fajnie, że udało ci się tam zajrzeć do środka. Ja oglądałam hale tylko z zewnątrz :-)
Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa lisze
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]