• HRmax 176 (100%)

Żelazny Szlak Rowerowy

Niedziela, 13 sierpnia 2023 · dodano: 13.10.2023 | Komentarze 9

W końcu trzeba przejechać jakiś szlak w całości. A  jako że Żelazny stał się  "cudem",  przede wszystkim  PR-owym, medialnym i blogowym,  na mus  ten "cud" należy objechać.
Żelazny Szlak Rowerowy © wowa113
Na szlak wjeżdżam w Moszczenicy i lecę w stronę Godowa. Zdecydowana większość cyklistów kręci jednak w przeciwną strona. Ok, ścieżka fajna ale w Godowie się niestety ten "cud" kończy. Pętelka przez Podbucze praktycznie nie przynosi żadnej wartości dodanej, kawałek przez wioskę by wrócić ddr-ką przez las do Godowa czyli typowe nabicie kilometrów bez żadnych atrakcji. Teren przy urzędzie gminy zapchany samochodami jednak na szlaku w kierunku granicy (niestety już w zwykłym ruchu publicznym)  cyklistów jak na lekarstwo. Wstępuję pod kościół św. Anny w Gołkowicach, (plusik za drogowskazy na szlaku do ciekawych miejsc)
Kościół sw. Anny w Gołkowicach
Kościół św. Anny w Gołkowicach © wowa113
Turlam się  do granicy, szlak zupełnie pusty.
Na granicy
Na granicy © wowa113
Po stronie czeskiej oznakowanie to jakieś tabliczki ze skrzyżowaniami  dróg, pewnie jakby się przyzwyczaił może i byłoby jak po sznurku ale na dzisiaj Locus w akcji.
Pałac w Petrowicach
Pałac w Petrowicach © wowa113
Na dalszej części szlaku też pustki, na palcach jednej ręki  można było policzyć rowerzystów,  zazwyczaj  z  wzrokiem utkwionym w ekrany telefonów i zaklinających rzeczywistość nieco podwórkową łaciną. Dojeżdżam do Karwiny. Ryneczek ładny, rowerzystów sporo.
Na rynku w Karwinie
Na rynku w Karwinie © wowa113
Zjadam lody na orzeźwienie i w drogę. W narożniku rynku zamek Frysztat, ale jakoś nie zachwycił  Zamek Frystat
Zamek Frysztat © wowa113
Telefon do przyjaciela
Telefon do przyjaciela © wowa113
ogólnie starówka fajna, ale robienie z niej ponadprzeciętnej atrakcji... no cóż, dyskutował nie będę
Teraz przez park nad Olzę i tu mała odskocznia od szlaku - jadę ścieżką na wałach Olzy w kierunku granicy. Tu sporu kręcących - chyba jest to niezła alternatywa dla nijakiej zachodniej części szlaku.
Na Olzą
Na Olzą © wowa113
Dojeżdżam do końca asfaltowej ścieżki, powrót tą samą drogą. I znowu na Żelaznym
Zabytkowy most nad Olzą
Zabytkowy most nad Olzą © wowa113
Przez następne 10km nic ciekawego nie zapadło w pamięć. Gdzieś tam jakiś Beskid majaczył ale przy dzisiejszej pogodzie to ledwo kontury. W Zebrzydowicach wraca "cud" a ja za chwilę odbijam do pałacu.
Pałac w Zebrzydowicach
Pałac w Zebrzydowicach © wowa113
Staw Młyńszczok
Staw Młyńszczok © wowa113
Chłonę na szybko jakieś zimne 0%, na kawkę poświęcam nieco więcej czasu. Obiad odpuszczam , po pierwsze klientów, również rowerowych sporo a po drugie przy tym upale jakoś nie po drodze mi z jedzeniem.
Wracam na szlak.
Zelazny Szlak Rowerowy

ŻSR
ŻSR © wowa113
Na dzisiaj fajnie, trochę chłodu ale ogólnie dużo odcinków praktycznie bez widoczności na okolicę, morał z tego, że tu po prostu trzeba z......ć
No, może w niektórych miejscach dać sobie na wstrzymanie
Żelazny Szlak Rowerowy
MOR na Żelaznym
MOR na Żelaznym © wowa113
Nawiązanie do kolei jakieś jest, MOR-y z nazwami dawnych stacji,  tablice (nie czytałem), w niektórych miejscach można dostrzec, niestety nie wyeksponowane, słupki kilometrowe i to chyba na tyle. A i budynek stacji Ruptawa - zdaje się w prywatnych rękach.
Ogólnie  z  54 kilometrowej pętli całą PR-ową robotę robi 15 kilometrów dobrej drogi rowerowej z Godowa do Zebrzydowic plus infrastruktura  towarzysząca. I chyba w ogólnym przeświadczeniu ta ddr-ka i  infrastruktura przedstawiana jest jako główny wyznacznik atrakcyjności szlaku. Poza tym  odnoszę  wrażenie (sądząc po ilości i kierunkach jazdy), ze sporo cyklistów jedzie właśnie z Godowa do Zebrzydowic albo Karwiny, obiadek, pogaduszki i z powrotem tą sama drogą. I może stąd te ochy i achy.
A turystycznie  takie 3/5.  Kilka ciekawych miejscówek ale  de facto brak, nawet nie spektakularnych, ale i fajnych widoków po drodze.
Podsumowując, jak ktoś ma blisko albo robi "po drodze", można wpaść rekreacyjnie,  jeśli specjalnie gdzieś z dalsza, licząc na efekt "wow", grzecznie mówiąc, z lekka bym się zirytował.

wowa113
| 13:52 wtorek, 6 lutego 2024 | linkuj Kolzwer205 przejechać warto, chociażby dla 15km zupełnego wypasu infrastrukturalnego. A pozostała część, według mnie, niczym wyjątkowym się nie wyróżnia ale też nie jest zupełnie pozbawiona atrakcji.
Kolzwer205
| 11:11 wtorek, 6 lutego 2024 | linkuj Przez niektórych zachwalany, ale po przeczytaniu wpisu widzę, że tak, jak mi się wcześniej wydawało - raczej taka przeciętna ścieżka typu byle by się poruszać i zaczerpnąć świeżego powietrza.
wowa113
| 22:31 sobota, 21 października 2023 | linkuj szczypiorizka, wiadomo, każdy ocenia według swoich odczuć. Jak dla mnie brakuje mu właśnie "charakteru" ani widokowy, ani "kolejowy" bo tych akcentów z lekka skąpo a dla mnie 15 km dobrej infastruktury to nieco za mało do zmiany opini. Tak na marginesie leciałem dzisiaj szlakiem po dawnej kolei z Milicza pod Żmigród i dla mnie to jest faktycznie szlak który do kolei nawiązuje a nie tylko nazwą, inrastruktura może nie tak wypasiona ale zupełnie wystarczająca a i widoki, mimo że płasko, też całkiem fajne
szczypiorizka
| 16:39 sobota, 21 października 2023 | linkuj No i brakowało mi toalety po drodze. :P
| 16:38 sobota, 21 października 2023 | linkuj Mi się szlak podoba, część po czeskiej stronie paskudnie oznaczona, bez śladu gps można się pogubić. Ja go wzbogaciłam o Jastrzębie Zdrój. Fakt, to nie na przykład Velo Dunajec, gdzie mamy piękne widoki, mogłoby być więcej akcentów, które świadczyłyby o dawnej kolei, ale aż takiej tragedii nie ma. Dla mnie 4/5
wowa113
| 17:22 poniedziałek, 16 października 2023 | linkuj Marcin, czyli nie jestem sam. A co do więcej, pierwsze 5 kilosów jakieś masakryczne zakwasy, chyba po SWT, zastanawiałem się nawet czy nie karnąć się po tym wypasie i wrócić. No i grzało niemiłosiernie.
| 17:13 poniedziałek, 16 października 2023 | linkuj Marecki, u nas sporo, niestety często pozamykane. A jak już otwarte to akurat msza i nie wypada zwiedzać. Szlak może i nienajgorszy ale ten rozbuchany PR, moim zdaniem niekoniecznie adekwatny do wartości szlaku nieco mnie do niego uprzedził.
Lapec
| 09:26 poniedziałek, 16 października 2023 | linkuj Czyli mamy podobne zdanie na ten szlak ;/
Spoko, ale liczyłem na więcej ^_^
Marecki
| 21:29 sobota, 14 października 2023 | linkuj Uwielbiam drewniane kościoły, u mnie ich zwyczajnie nie ma za wiele, a najbliższe daleko. Szlak świetny z wieloma atrakcjami.

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa rzepo