• Sprzęt Giant Boulder

Pojezierze Miechowickie

Poniedziałek, 16 maja 2022 · dodano: 17.05.2022 | Komentarze 4

Co było pagórkiem jest dolinką z jeziorami. Cóż, wydobycie węgla rządziło się i rządzi swoimi prawami. A że kiedyś osiądzie,  kogo to obchodzi.

Brandka z hałdy szybu Koch
Brandka z hałdy szybu Koch © wowa113
Brandka
Brandka © wowa113
Hałda na półwyspie stanowi pozostałość po szybie Koch, należącym do rządowej kopalni rudy cynku i ołowiu "Fryderyk". Szyb miał 81 m głębokości i nosi swoją nazwę od nazwiska radcy górniczego Hugo Kocha - dyrektora kopalni i huty Fryderyk. Dla ciekawostki warto dodać, że był on bratem słynnego bakteriologa Roberta Kocha, który wyodrębnił bakterię gruźlicy. Obecnie odkryte są relikty fundamentów  wieży szybowej.
Relikty fundamentów wieży szybowej szybu
Relikty fundamentów wieży szybowej szybu "Koch" © wowa113
Obok Brandki powstało drugie zalewisko, powierzchniowo już niewiele mniejsze i, zapewne, gdyby nie ciągłe przepompowywanie mielibyśmy tu spore jezioro
Była droga, nie ma drogi
Była droga, nie ma drogi © wowa113
Dziwi mnie tylko, że ludzie inwestują w domy na terenach osiadań pogórniczych, tu akurat u niektórych to już chyba naturalne baseny w ogrodach.

Chwila jeszcze była więc do MOL na mniej przyjazne ścieżki
No i wykiprował
No i wykiprował © wowa113
Pozbierane zabawki
Pozbierane zabawki © wowa113
Kategoria Bytom i okolice

wowa113
| 16:34 niedziela, 22 maja 2022 | linkuj Przy Brance te domki są nieco wyżej a przy tym drugim zalewisku to, szczerze przyznam, złotówki bym nie zainwestował.
szczypiorizka
| 11:26 niedziela, 22 maja 2022 | linkuj Koleżanka ma świeżo wybudowaną chałupę blisko Brandki- co roku przyłazi tam jaki fachman i sprawdza odchylenie. O "naturalnym basenie" nie wspominała, by coś jej się szykowało :P
wowa113
| 10:40 piątek, 20 maja 2022 | linkuj Jakoś "Instytut" kojarzy mi się z Rosją i czasami komuny więc nie dziwne, że gnębił. Oczywiście to tylko moje osobiste skojarzenie :) i nie chcę tu nikogo obrazić. A takich szybików i hałdek na pęczki w podmiejskich lasach, niektóre tylko z ciekawą historią.
Marecki
| 17:41 środa, 18 maja 2022 | linkuj Roberta Kocha to ja kojarzę Instytut. który mnie gnębił przez dwa lata jako pracownika transgranicznego wymyślając przeróżne testy, nakazy i maseczki w pracy. Ciekawa sprawa z tym szybem..

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa slanc